donderdag 27 november 2014

We wonen tenslotte allemaal in de provincie Groningen...

Een woonboerderij met Shetlanders, Arabische Volbloed paarden en misschien nog wel een kudde koeien, dat is mijn droom en het eerste wat ik doe als ik kijk naar een geschikte ruimte daarvoor is de "aardbevingsregio" vermijden. Dat is de realiteit anno 2014. Daarom raken de mensen die daar wonen hun huizen aan de straatstenen niet kwijt. Het is een groot gebied en de leefbaarheid daar mag niet verloren gaan. Op onderstaande afbeelding, de aardbevingen in 2014.
Wat gebeurd er als we niets doen? Leegloop van de regio. En wat dan? Kan er dan naar schaliegas geboord worden omdat er geen mensen meer wonen? Of kan er kernafval opgeslagen worden? Het zijn gedachten die voorbij komen na een gesprek dat ik had met een jongeman van de de Groninger Bodem Beweging. Als het zo doorgaat als de afgelopen jaren het geval is geweest dan is dit zeker een realiteit. Zal het daadwerkelijk zover komen in ons "beschaafde" Nederland? Waarschijnlijk niet maar dan is het alleen omdat de mensen in de regio zich verenigen en zich hard maken voor zichzelf, de regio en de volgende generatie. 
De Groninger Bodem Beweging heeft geen onredelijke eisen, ze willen dat de veiligheid in de provincie Groningen terugkeert, 100% vergoeding van de schade door gaswinning voor particulieren en een nieuw perspectief voor de regio. Voor slechts €10 per jaar kun je lid worden van deze vereniging. Als mede Groninger lijkt me dat niet teveel gevraagd. Voor meer informatie http://groninger-bodem-beweging.nl/ 

Stefania Pƶnitz


Geen opmerkingen:

Een reactie posten