Onlangs kwam ik in de zoektocht naar
verzorgingsproducten met zo min mogelijk gifstoffen een keurmerk
tegen wat ik nog niet eerder gezien had namelijk het Europees
Ecolabel. Omdat een duidelijk duurzaam keurmerk voor
verzorgingsproducten mij geen overbodige luxe lijkt besluit ik me in
dit keurmerk te verdiepen.
Op de website vliegen de termen 'competent body', 'tarieven', 'imago' en 'positionering' me om de oren. Dat
is niet waar ik naar op zoek ben. Ik zoek concrete richtlijnen waar
producten aan moeten voldoen om dit label te mogen dragen. Om het
Europees keurmerk voor biologische groente en fruit aan te halen,
duidelijke voorwaarden daarvan zijn o.a.: geen chemische
bestrijdingsmiddelen en geen gentechnologie. Dat is duidelijk, daar
heb ik wat aan. In plaats daarvan wordt er veel geschermd met vage
termen zoals lagere milieubelasting van grondstoffen, energie, water,
schadelijke stoffen, afval en verpakking. Lager dan wat? Dat antwoord
is niet zo snel te vinden.
Ook is er een speciaal hoofdstuk op de
website getiteld: Over het gebruik van het woord duurzaam. Daar werd
ik niet vrolijk van. Eerst wordt de oorsprong van het woord
beschreven, een betekenis zoals we het graag zien, vervolgens krijg
je een VN manifest uit de jaren ’80 om je oren waarbij de term
duurzaamheid de meest idealistische vorm aanneemt. Als je daar
doorheen bent komt je aan bij de realiteit van de organisatie in
kwestie en hoe zij deze term gebruikt, namelijk in relatieve zin.
Vervolgens maakt men een 3-puntige
opsomming waarin de kern van het keurmerk tot uiting komt. Helaas is
hiervan punt 1 economisch rendabel zijn. Bij punt 2 vind ik het
antwoord op de eerste vraag die ik stelde, lagere milieubelasting dan
wat? Gangbare producten, is het antwoord. Doet punt 3 er dan nog toe?
Uiteindelijk vind
ik de criteria. Deze zijn niet uit te leggen. Ze verschillen per
productgroep (het Europees Ecolabel is toepasbaar op producten van
allesreinigers tot zeep), wat een goede zaak is want hierdoor wordt
een maatproduct gevormd. Toch is er voor mij als leek geen wijs uit
te worden. In 2012 heeft de organisatie die dit allemaal bedacht
heeft voor het laatst een communicatie award uitgereikt aan het
bedrijf met het keurmerk dat als beste de betekenis van het keurmerk
naar de buitenwereld communiceerde. Geen overbodige luxe lijkt mij
zo.
Wat heb je aan een keurmerk als niemand weet wat het is?
Schiet dat niet het hele doel van het hebben van een keurmerk voorbij?
Ondertussen ben ik weinig opgeschoten in mijn zoektocht naar persoonlijke verzorgingsproducten met een groen randje.
Stefania Pönitz
stefaniaponitz.webs.com
Wat heb je aan een keurmerk als niemand weet wat het is?
Schiet dat niet het hele doel van het hebben van een keurmerk voorbij?
Ondertussen ben ik weinig opgeschoten in mijn zoektocht naar persoonlijke verzorgingsproducten met een groen randje.
Stefania Pönitz
stefaniaponitz.webs.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten