zondag 10 juni 2012

Stadskippen uut Grunn


In deze rubriek bevragen we mensen met stadskippen. Heb jij stadskippen en wil je ook in deze rubriek? Stuur een mailtje naar degroenegroningerredactie@gmail.com

Om het spits af te bijten dit keer een interviewtje met Groene Groninger redacteur SF, enthousiast stadskippenhouder.

Waarom heb je stadskippen?
Mijn tuintje ligt op het Noorden en er is niet genoeg zonlicht om veel bloemen neer te zetten. Ik moest dus iets anders leuks verzinnen en dat werd een kippenhok met twee kipjes. Ik vind het leuk om in een deel van mijn eigen voedselbehoefte te kunnen voorzien en in mijn tuintje van 20 vierkante meter lukt dat een klein beetje: ik heb bessenstruiken, groenteplantjes en de kippen.



Je wil kippen, en dan?
Je kunt een hok kopen, maar dat vond ik te duur. Mijn hok werd gemaakt door een bevriende meesterklusser: we gebruikten afvalhout en maakten een dak met dakpannen van opengeknipte sappakken. De kippen hebben het er prima naar hun zin, ze hebben een fijn stuk om te scharrelen en graven en een plek om modderbaden te nemen. En natuurlijk een nachthok met hooi en ze kunnen op stok.
Het kopen van kippen vond ik moeilijker: vaak kun je kippen alleen afnemen als je ook een haantje koopt. Dat wilde ik niet, of eigenlijk, ik denk niet dat de buren dat leuk zouden vinden!

Wat voor kippen heb je?
Ik heb twee gewone bruine kippen, geen idee welk soort. Ze heten Pip en Pluk. In de winter leggen ze weinig eieren, maar zodra het wat warmer wordt leggen beide kippen een ei per dag. Wat ik leuk vind aan deze kippen is dat ze erg tam zijn, ik kan ze optillen en ergens anders neerzetten als ze mijn kiemplantjes kaal aan het plukken zijn.

Voor-/nadelen?
Naast natuurlijk de eieren vind ik de kippen vooral gezellig. Ze leveren ook compost en eten ze de slakken op waar ik in mijn schaduwrijke tuin veel last van heb. Verder kosten kippen nauwelijks iets in onderhoud en eten ze vooral graag keukenafval. Appel en andijvie zijn favoriet.



Kippen houden vergt wel wat werk, vooral het schoonhouden van het hok. Ochtends zijn ze letterlijk al vroeg uit de veren en dan kakelen ze heel luid tot er eten in hun hok belandt. Gelukkig houd ik toch niet zo van uitslapen!
Mijn kippen mogen ook los in de tuin lopen en dan is het oppassen geblazen: ze lusten graag jonge plantjes en houden ook van een bloemetje op z’n tijd.

Wat vindt de buurt van je kippen?
Uit navraag bleken buren geen last te hebben van het gekakel en het scheelt natuurlijk dat ik geen haan heb. Regelmatig krijg ik de vraag of ik wel eens eieren over heb en ook bieden mensen spontaan aan om op de kippen te passen als ik niet thuis ben.



Heb je een tip voor andere aspirant kippenhouders?
De eerste paar nachten dat ik de kippen had vroor het buiten en toch gingen ze steeds op de steenkoude grond slapen. Lichtelijk in paniek vroeg ik een ervaren kippenhouder om raad. Hij vertelde dat kippen gewoontedieren bij uitstek zijn en dat ik hen moest aanleren ’s nachts op stok te gaan. Een week lang duwde ik beide kippen elke avond het trappetje op hun nachthok in en zette ik ze op hun stok. Toen viel het kwartje en sindsdien zoeken ze zelf het nachthok op zodra de schemering valt. (SF) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten