zondag 10 juni 2012

Samen lokale producten inkopen bij het VersVoko


Economisch zware tijden vragen om nieuwe alternatieven. Of, in het geval van het VersVoko, een oud idee met een nieuwe twist. Het VersVoko is een Voedselkollektief dat, zoals de naam al doet vermoeden, bestaat uit mensen die houden van verse, lokale groenten voor een goede prijs. In heel Nederland worden VersVoko’s opgericht, vaak in samenwerking met de al bestaande Voko’s die voornamelijk droogwaren aanbieden. Ook in Groningen kun je je bij een VersVoko aansluiten. Versvoko Groningen koopt groenten in bij De Keukentuin, een biologisch tuindersbedrijf in Zuidbroek. Leden van het Versvoko doen hun bestelling via de webshop van de Keukentuin en kunnen 1 keer per week hun krat verse groenten afhalen in Beijum of de Hortusbuurt. Vervoer en administratie regelen de leden van het Versvoko zelf, waardoor ze met een minimum aan overheadkosten aan biologische, lokale voeding kunnen komen. 

Ik probeerde het uit en bestelde aardappels, wortels, spinazie, winterpostelein en een slamix. Ik was vooral bij met de dagverse spinazie, zoveel meer smaak dan de supermartkversie! Mijn bestelling haalde ik af bij het afhaalpunt in de Grote Leliestraat, waar ik meteen lid kon worden van het ‘gewone’ Voedselkollektief voor voornamelijk droogwaren. Fijn om eens boodschappen te doen zonder in de rij te staan (die tijdswinst werd weer tenietgedaan door de praatjes met andere leden, maar dat is nu eenmaal een van de ‘bijverschijnselen’ van een collectief – je doet het samen).  Ook leuk: via de nieuwsbrief van producent de Keukentuin vernam ik dat de tuinders en ik de avond voor mijn bestelling van hetzelfde concert hadden genoten en dat zij net als ik kippen houden. Voor ik het wist had ik een mailtje teruggestuurd om  ook mijn onsterfelijke voorliefde voor foute folkrock te kennen te geven, waarna er meteen een aardige mail terug kwam van tuinder Jeanette. Ondanks al mijn goede voornemens koop ik nog regelmatig supermarktbroccoli uit Spanje, zonder dat ik stilsta bij de manier waarop die broccoli geproduceerd is, of de producent wel een goed loon ontvangt en hoeveel tijd die broccoli in vrachtwagens en koelingen heeft doorgebracht voordat ie op mijn bord belandde. Nu heeft degene die mijn eten maakt ineens een naam en woont op fietsafstand!


Het woord Kollektief roept, zeker met die K in de spelling, associaties op met anarchisme en idealen van weleer. Gek genoeg voelt deelnemen aan het collectief nauwelijks als de ruige radicale daad die ik voor ogen had, maar is het vooral gezellig om contact te hebben met de mensen die mijn eten maken en anderen die ook enthousiast zijn over biologische en lokale voeding.

(SF)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten