vrijdag 27 december 2013

Gastpost: Stadskippen uit Selwerd


Deze post is geschreven door Truus. Ze schrijft over haar Stadskippen Uut Grunn.

Het liefst wil ik op een boerderij wonen met veel dieren om me heen. Dit is nog niet gelukt en naast een poes hebben we sinds een jaar 2 kippen. Het kippenhok is van resthout gemaakt en aangezien ik geen ervaring had, blijkt het binnenhok wat aan de grote kant. Onder de ren hebben we gaas gelegd zodat geen enkel roofdier naar binnen kan. (stadsmarters)

Ik was vast van plan om afgedankte legbatterijkippen te nemen maar die kon ik niet vinden. Van familie uit Friesland kreeg ik 2 kippen en volgens mij zijn het Groninger Meeuwen maar voor de zekerheid spreken we toch maar Fries met ze.

Ze zijn vernoemd naar 2 docenten die ik op de kleuterkweekschool had: juffrouw Kamps en juffrouw Tjoelker. Aan hen heb ik goede herinneringen vandaar.
Zodra we thuis zijn, mogen ze in de achtertuin scharrelen. Dat vinden ze een stuk leuker dan in hun ren. Ze zijn niet erg bang; ooit sprong er één in mijn bord toen we buiten aten. Er is wel verschil in karakter, de een is wat haniger, de ander wat onderdaniger.

Deze zomer werd ik werkloos en waren ze zo vaak buiten dat ze zelfs hun eieren in een hoekje van de tuin legden. Hier kwam ik pas na 2 weken achter en ik liep dan ook al een tijdje te mopperen omdat ik dacht dat ze geen eieren meer legden. Ze leggen samen ongeveer 1 ei per dag en soms wanneer ze in de rui of broeds zijn, helemaal niets.



Ze eten behalve hun eigen voer, graag met de pot mee. Ze lusten dan ook bijna alles. De mest gebruiken we op onze volkstuin. Onze kippen maken veel lawaai. Ik voel me weleens bezwaard naar de buren toe maar heb nog geen negatieve reacties gehad.


Financieel kan het zeker niet uit, maar gezellig is het zeker…. rondscharrelende kipjes in je tuin. En dan ook nog af en toe een ei, iets wat onze kat nog steeds niet gelukt is.

Een tip voor aspirant kippenhouders: gewoon doen! En kom anders eerst eens kijken….

Truus

Geen opmerkingen:

Een reactie posten